مصرف‌کنندگان عسل نشانـه‌هایی به منظور شناسایی عسل طبیعی از عسل تقلبی مطرح مـی‌کنند؛ گروهی از مردم براین باورند کـه عسل وقتی بلورین، راه قندک نزدن شیره انگور کدر و ته‌نشین شود، تقلبی هست و عسل سالم و طبیعی همـیشـه صاف و شفاف مـی‌ماند اما این باور اشتباه است.

مصرف‌کننده‌ی ایرانی، عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی مـی‌داند کـه رنگش کهربایی تیره مانند عقیق و سفت باشد و اصطلاحا «کش» آمده و اگر یک روز درون یخچال گذاشته شود، بلورین نشود و چنانچه قاشقی از آن برداشته شود، قطراتی کـه سرازیر مـی‌شود بـه صورت باریکه‌ای پیوسته باشد و قطع نشود کـه این نیز اشتباه است.

کسانی هم شگرد‌های ویژه‌ای را به منظور شناسایی عسل سفارش مـی‌کنند کـه پایـه و اساس آن معلوم نیست مانند کبریت گرفتن کنار عسل، ریختن چند قطره روی روزنامـه و … کـه هیچ کدام از این موارد از نظر عسل‌شناسان و علم تغذیـه پذیرفته نیست.

باید دانست شناسایی عسل طبیعی و مصنوعی بـه صورت دقیق و علمـی بـه کمک انگشت، قاشق یـا مزه و … ناممکن بوده و این مـهم تنـها از عهده‌ی آزمایشگاه و دستگاهی بـه نام «رفراکتومتر» برمـی‌آید.

ملاک انتخاب عسل خوب چیست؟

برای مصرف‌کننده‌ی عادی یک راه بیشتر به منظور شناسایی عسل وجود ندارد؛ آن هم استفاده از حواس است. راه قندک نزدن شیره انگور یعنی با چشم، شکل ظاهری عسل را ارزیـابی، با بینی بو و با زبان مزه کرده و اگر مجموعه این عوامل مناسب بود و عسل عطر و طعم گل‌ها را داشت، عسل طبیعی هست و ارزش دارد کـه بهای آن را درون حد معقول پرداخت.

ولی اگر مـی خواهید بـه صورت حرفه ای با عسل برخورد کنید، بهترین راه آزمایشگاه عسل مـی باشد کـه تقریبا درون همـه استانـهای کشور وجود دارد.

شکرک‌ زدن نشانـه‌ی نامرغوب بودن عسل نیست

آنچه کـه در اصطلاح «رسوب‌ و شکرک زدن» مـی‌گویند و به خاطر وجود کلمـه شکر درون ذهن، تقلبی‌ بودن عسل را تداعی مـی‌کند، چیزی جز پدیده‌ی «بلورین شدن» یـا «کریستالیزاسیون» نیست.

عسل بـه علت درصد بالای مواد قندی کـه دارد درون واقع یک ماده‌ی جامد هست که زیر شرایط بسیـار شکننده‌ای بـه صورت مایع درمـی‌آید. راه قندک نزدن شیره انگور این ماده اشباع‌شده قندی حتما در واقع جامد باشد اما به‌طور اتفاقی مایع هست لذا بـه محض این‌که شرایط آماده شود، این دگرگونی فیزیکی یعنی بلورین‌ شدن پدید مـی‌آید.

اما این موضوع بـه اندازه‌ای تاثیر منفی درون ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد کرده کـه از یک سو مشکل بزرگی به منظور تولید‌کنندگان درون جریـان عرضه بـه بازار بـه وجود مـی‌آورد و از سوی دیگر به منظور مصرف‌کنند‌گان از نظر طبیعی بودن عسل مایع، شک و شبه ایجاد مـی‌کند.

باید توجه داشت شکرک‌زدن و خاصیت تبلور عسل نشانـه‌ی نامرغوب بودن آن نیست اما بعضی افراد بـه اشتباه عسل بلوری‌شده را مصنوعی یـا تقلبی مـی‌دانند.

چگونگی تشخیص عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک‌زده

برای شناسایی عسل طبیعی بلوری شده از شبه عسل تقلبی شکرک زده حتما دانست تنـها عسل طبیعی مـی‌تواند کم‌کم و به مرور زمان کدر و ته‌نشین شود و رسوب کند و شکرک آن مانند شکرک طبیعی شیره‌ی خرما نرم بوده و هنگام خوردن ممکن هست اندکی زبری داشته باشد اما هیچ‌گونـه صدایی زیر دندان احساس نمـی‌شود اما شکرک شبه عسل تقلبی (شکر آب شده و …) مثل نبات سفت بوده و به سختی با قاشق جدا شده و موقع خوردن مانند دانـه‌های آب نبات، شکر و مربای شکرک‌زده زیر دندان صدا داده و همچون شکلات بـه دندان‌ها مـی‌چسبد.

مـهم‌ترین نکته‌ این کـه این‌گونـه شبه عسل‌ها بدون کدر‌ شدن و ته‌نشین شدن خیلی سریع و در زمانی کوتاه شکرک مـی‌زدند.

علت شکرک نزدن عسل‌های موجود درون بازار چیست؟

برای جلوگیری از تبلور عسل معمولا کارخانـه‌های بسته‌بندی‌کننده‌، عملیـاتی از قبیل حرارت دادن، افزودن کمـی جوهر لیمو درون هر تن و غیره روی عسل انجام مـی‌دهند کـه در همـه این موارد بـه خاطر وارد‌ شدن ناخالصی درون مجموعه‌ قند‌های موجود، پدیده‌ی بلورین شدن بـه تاخیر مـی‌افتد.

در مورد کارگاه‌های ناشناخته کـه در آن حرارت عسل بـه صورت مستقیم یـا بدون کنترل صورت مـی‌گیرد، نـه تنـها مواد موجود درون عسل دچار آسیب مـی‌شود بلکه بعد از دمای مشخصی ماده‌ای به‌نام «هیدروکسی متیل فورفوال» پدید مـی‌آید کـه اگر نسبت آن درون عسل زیـاد شود، مصرف آن خطرناک است.

: راه قندک نزدن شیره انگور




[شکرک زدن عسل و تشخیص عسل طبیعی از تقلبی - عسل کوهستان ... راه قندک نزدن شیره انگور]

نویسنده و منبع: مدیر سایت | تاریخ انتشار: Thu, 05 Jul 2018 20:59:00 +0000